کد مطلب:183067 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:676

دعای توفیق خدمت به خلق
امام سجاد علیه السلام با توجه به ثواب فراوان و آثار دنیوی و اخروی خدمت به خلق، همواره دست به دعا برمی داشت و توفیق خدمت را از درگاه الهی خواستار می شد. از جمله آنها این دعاهاست:

«اللهم صل علی محمد و آله و... اجر للناس علی یدی الخیر و لاتمحقه بالمن; [1] خدایا! بر محمد و آل او درود فرست و... به دست من كارهای خیر را برای مردم جاری كن و چنان كن كه با منت گذاردن باطل نسازی ».

«اللهم صل علی محمد و آله و احجبنی عن الشرف و الازدیاد و قومنی بالبذل و الاقتصاد و علمنی حسن التقدیر و اقبضنی بلطفك عن التبذیر و اجر من اسباب الحلال ارزاقی و وجه فی ابواب البر انفاقی... اللهم حبب الی صحبة الفقراء و اعنی علی صحبتهم بحسن الصبر... ; [2] خدایا! بر محمد و آل او صلوات بفرست و مرا از اسراف و ولخرجی بر كنار دار و راه بذل و بخشش بر مستمندان، با میانه روی و اعتدال در مصرف را به من نشان بده. و خوب اداره كردن زندگی را به من بیاموز. و به لطف و كرمت از تجمل و اسراف بازم دار. و وسایل روزی مرا از راه حلال فراهم كن. و مرا به انفاق در راه خیر موفق بدار;... خدایا! مصاحبت با فقیران را برایم دوست داشتنی ساز و به همنشینی و شكیبایی با آنان یاریم كن.»

«اللهم صل علی محمد و آله و حلنی بحلیة الصالحین و البسنی زینة المتقین فی... السبق الی الفضیلة و ایثار التفضل... ; [3] خدایا! بر محمد و آل او درود فرست و جان مرا به زیور بندگان شایسته ات بیارای. و بر من لباس تقوا بپوشان تا بتوانم در راه فضل و كمال از دیگران پیش بیفتم و زیادی مالم را به مستمندان، ایثار كنم...»


[1] صحيفه سجاديه، دعاي 20.

[2] همان، دعاي 30.

[3] همان، دعاي 30.